Raport podjętych działań projektu “Szkoła promująca zdrowie”

RAPORT PODJĘTYCH DZIAŁAŃ PROJEKTU

„Szkoła Promująca Zdrowie”

2011/2012

Szkoła Podstawowa nr 9 im. Gustawa Morcinka

w Jastrzębiu – Zdroju, ul. Wielkopolska 22

I.Część wstępna

Autorzy raportu:

mgr Agnieszka Kempińska – szkolny koordynator

mgr Sabina Ludwiczak – nauczyciel przyrody

mgr Danuta Krzywodajć – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

Problem priorytetowy:

Przygotowanie dzieci do racjonalnych zachowań w przypadku wystąpienia zagrożeń.

Hasło: „Bezpieczne dziecko, to zdrowe dziecko”.

Założenia projektu:

1. Nabycie umiejętności niezbędnych przy udzielaniu pierwszej pomocy.

2. Wdrażanie do zachowań bezpiecznych na drodze, w czasie gier i zabaw.

3. Kształtowanie gotowości niesienia pomocy poszkodowanym.

4. Rozbudzenie wrażliwości na innych.

5. Roztropne korzystanie z najnowszych zdobyczy technicznych.

6. Wykształcenie wartości tj.: szacunek dla innych, ograniczone zaufanie do osób nieznanych oraz odpowiedzialność w relacjach z innymi.

II. Część główna

2.Harmonogram realizacji projektu współpracy Szkoły ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.

Podjęte zadania

Sposoby realizacji

Kto, kiedy

Efekty

Promowanie szkoły w środowisku, współpraca z rodzicami.

- diagnoza poprzez ankietę

- imprezy szkolne (konkursy, przedstawienia, Rambity)

- warsztaty dla rodziców

- pedagogizacja rodziców

- zorganizowanie Dni Otwartych

wyznaczeni nauczyciele

rodzice

cały rok szkolny 2010/2011

- wyłonienie problemu priorytetowego

- opracowanie planu projektu

- wyciągnięcie wniosków na przyszłość

Promowanie dobrego zachowania

i pozytywnych postaw

- zorganizowanie szkolnego konkursu na gazetkę

i prezentację multimedialną

- wybór najkulturalniejszego ucznia

mgr A. Gruca

mgr A. Kalabińska

wszystkie klasy

czerwiec 2011

- wpojenie dzieciom potrzeby szacunku dla innych

-używanie zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, przepraszam, dziękuję itp.

- panowanie nad swoimi emocjami

w kontaktach z innymi ludźmi

- szanowanie własności drugiego człowieka

- dbanie o higienę osobistą i porządek

wokół siebie

- ubieranie się stosownie do sytuacji

Wdrażanie do zachowań empatycznych

- udział w akcjach charytatywnych

- prowadzenie zajęć

z wolontariatu dla najmłodszych

- spotkania z mieszkańcami Domu Opieki

mgr M. Całkiewicz

mgr R. Konikowka

mgr J. Tylkowska

mgr K. Cięciała

uczniowie

cały rok szkolny 2010/2011

- kształtowanie prawidłowych postaw moralnych

- wyrobienie odruchu niesienia pomocy

- rozbudowanie wrażliwości na potrzeby innych

- nauka tolerancji, potrzeby niesienia pomocy

Bycie EKO – życie w równowadze

z naturą

- gazetki szkolne

- plakaty ekologiczne

- konkursy

- wystawy

- obchody Dnia Ziemi

mgr B. Zawadzka

mgr J. Rduch

cały rok szkolny 2010/2011

- wyrobienie naturalnej dbałości

o środowisko jako codzienny obowiązek

- wyrobienie umiejętności i nawyku segregowania śmieci

- nabycie umiejętności wykorzystania surowców wtórnych

Promowanie zdrowego trybu życia

- zajęcia rekreacyjne

- pogadanki na lekcjach

- akcje picia mleka, jedzenia warzyw

nauczyciele wychowania fizycznego, nauczania zintegrowanego, wychowawcy klas

cały rok szkolny 2010/2011

- poznanie korzyści płynących z czynnego wypoczynku

- uświadomienie szkodliwości spożywania niektórych produktów

- zdobycie informacji o zdrowej żywności

i jej dobroczynnym wpływie na prawidłowy rozwój młodego człowieka

(szczególnie owoców, warzyw i mleka)

2. OPINIE I OCENY DOTYCZĄCE REALIZACJI PROJEKTU

Zostały sporządzone w oparciu o analizę ankiet i wywiadów przeprowadzonych z rodzicami podczas zebrań, refleksji nauczycieli.

· „Myślę, że trzeba uzmysłowić rodzicom, że nauczyciele osamotnieni, pozbawieni w swojej pracy skutecznej pomocy ze strony domu rodzinnego, nie są w stanie osiągnąć spodziewanych efektów dydaktyczno – wychowawczych, co jest ogromną szkodą dla dziecka.”

nauczyciel nauczania zintegrowanego

· „Sztuka współdziałania między szkołą, a domem jest sztuką, której muszą się uczyć i nauczyciele i rodzice. Muszą być sprzymierzeńcami i pomagać sobie nawzajem dla dobra dziecka. Bariery utrudniające współpracę można skutecznie pokonać przy obustronnym wysiłku i pełnym zrozumieniu.”

rodzic ucznia kl. IV

· „Rodzice dobrze oceniają współpracę ze szkołą, doceniają wysoki poziom imprez klasowych i szkolnych, często proponują pomoc przy ich organizowaniu, bardzo dobrze oceniają kontakty z wychowawcami klas

i chętnie uczestniczą w organizowanych zebraniach.”

nauczyciel przeprowadzający badania z rodzicami

· „Bardzo lubię zajęcia sportowe w których mogę uczestniczyć razem

z tatą, spędzamy fajnie razem czas, co w tygodniu zdarza się rzadko.”

uczeń klasy V

3. OCENA REALIZACJI PROJEKTU

3a). Założone kryterium sukcesu

Pośród wielu dróg rodzina jest drogą pierwszą
i z wielu względów najważniejszą. Jest drogą
powszechną , pozostawiając za każdym razem
drogę szczególną, jedyną, niepowtarzalną.
Rodzina jest tą drogą od której nie można się
odłączyć.

Jan Paweł II

1. Szkoła pozyska opinie rodziców, które będzie mogła wykorzystać w swojej pracy.

2. Rodzice będą współdecydować w sprawach Szkoły i uczestniczyć w podejmowanych działaniach.

3. Szkoła będzie wspierać rodziców w wychowaniu dzieci oraz współpracować z instytucjami pomagającymi rodzinom ubogim.

4. Rodzice aktywnie będą uczestniczyli w życiu klas.

5. Wzmocni się więź i emocjonalny związek pomiędzy dziećmi a rodzicami.

3b). Co udało się faktycznie zrobić?

I. Promowanie szkoły w środowisku lokalnym, współpraca z rodzicami.

1. Pasowanie uczniów klas pierwszych.

2. Przygotowanie i przedstawienie szkolnych „Jasełek”.

3. Przeprowadzenie „Wieczoru kolęd”.

4. Dzień Babci i Dziadka.

5. Przeprowadzenie warsztatów dla rodziców z Programu Nauczania Wartości.

6. Spotkania otwarte z czynnym udziałem dzieci i rodziców z reedukacji.

7. Przygotowanie i przeprowadzenie Dni Otwartych Szkoły.

8. Dzień Matki.

9. Kontynuacja akcji „Czytające szkoły”(rodzice czytają bajki).

10. Projekt Edukacyjny „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”.

11. Przeprowadzenie cyklicznych „Rambitów” szkolnych z udziałem dzieci i ich rodziców.

12. Obchody Dnia Patrona.

13. Dzień Sportu.

14. Pedagogizacja rodziców przez wychowawców i pedagoga szkolnego.

II. Promowanie dobrego zachowania i pozytywnych postaw.

1. Przeprowadzenie szkolnego konkursu na gazetkę i prezentację multimedialną „Obycie ułatwia życie”.

2. Wybór najkulturalniejszego ucznia w szkole.

3. Reaktywacja „Klubu Żyrafy”(projekt „Wychowanie bez przemocy”).

4. Gazetka szkolna „Mówiąca ściana”- kształtowanie zachowań prospołecznych.

5. Konkurs plastyczny i poetycki „Agresji mówimy NIE”.

6. Satyra na temat dobrego zachowania.

III. Wdrażanie do zachowań empatycznych (kontynuacja projektów).

1. Współpraca z Hospicjum:

- rozprowadzanie żonkili do szkolnego „pola nadziei”

- kwestowanie na cmentarzu

- uczestnictwo w Dniu Wolontariusza

2. Przeprowadzenie akcji zbierania nakrętek na wózek inwalidzki „Wkręć się

w pomaganie”.

3. Kontynuacja corocznych akcji: „Góra grosza”, „Podziel się Mikołajem”,

Adopcja na odległość”

4. Spotkania z mieszkańcami Domu Opieki „Dar Serca”.

5. Zajęcia z wolontariatu dla najmłodszych „Wystarczy być”.

IV. Bycie EKO – czyli życie w równowadze z naturą.

1. Wykonanie gazetki szkolnej dotyczącej dbałości o środowisko.

2. Wykonanie i rozwieszenie plakatów zachęcających do oddawania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

3. Wzięcie udziału w obchodach Dnia Ziemi.

4. Wyjście do Centrum Edukacji Ekologicznej- oczyszczalni ścieków Ruptawa.

5. Przeprowadzenie konkursu ekologicznego „Coś z niczego”, polegające na wykonaniu przedmiotów z wykorzystaniem surowców wtórnych.

6. Wyjście na wystawę „30 najpiękniejszych miejsc na Ziemi”.

7. Przygotowanie i wzięcie udziału w konkursie wiedzy pożarniczo- ekologicznym.

8. Mobilizacja do selektywnej segregacji śmieci (plastik, papier, szkło).

V. Promowanie zdrowego trybu życia.

1. Cykliczne prowadzenie zajęć rekreacyjno- ruchowych dla klas I-III.

2. Wprowadzenie dla uczniów klas młodszych akcji „5 porcji warzyw,

owoców lub soku”.

3. Kontynuowanie akcji picia mleka w szkole.

4. Przeprowadzenie rozgrywek w „ Dwa ognie” dla klas I-III.

5. Prowadzenie na lekcjach pogadanek „Sport to zdrowie – każdy Ci to powie”.

6. Prowadzenie zajęć sportowych dla klas IV-VI z piłki nożnej, piłki siatkowej

i tenisa stołowego.

VI. Kultywowanie tradycji szkoły, regionu i poznawanie historii miasta.

1. Wyjścia z dziećmi do Muzeum Historii Miasta.

2. Gazetka szkolna „Ocalić od zapomnienia”, przedstawiająca zabytki Jastrzębia- Zdroju.

3. Przeprowadzenie konkursu wiedzy o Gustawie Morcinku w ramach obchodów Dnia Patrona.

4. Wyjazd klas IV do Skoczowa zapoznanie się z życiem i pamiątkami po Gustawie Morcinku.

5. Prowadzenie dla dzieci kółka regionalnego.

6. Udział Pocztu Sztandarowego w obchodach rocznicowych w mieście.

7. Wyjście na wystawę fotografii do galerii „Ciasna”.

8. Przeprowadzenie zabawy andrzejkowej i wigilii szkolnej zgodnie ze śląskimi zwyczajami.

3c) Efekty ocenione na podstawie sukcesów szkoły, uczniów i nauczycieli.

1. Osiągnięcia uczniów klas I-III w roku szkolnym 2010/2011

· Powiatowy Konkurs Plastyczny „Powódź, pożar dniem czy nocą…”

- I m. Magdalena Piaszczyk, kl. II c

· Miejski Konkurs Recytatorski Wiersz Jana Brzechwy

- III m. Amelia Szablicka, kl. II b

- wyróżnienie: Antonina Pastuszka, kl. I c

· XVII Miejski Konkurs Ortograficzny

- III m. Wiktoria Szydlik, kl. III b

- wyróżnienie: Klaudia Gorys, kl. III b

· Konkurs Recytatorski poezji M. Konopnickiej w Bibliotece Miejskiej

- II m. Dominika Kluska, kl. III b

· VI Miejski Konkurs w Pięknym Czytaniu

- III m. Klaudia Gorys, kl. III b

- wyróżnienie: Wiktoria Skupień, kl. III b

· Wojewódzki Konkurs Matematyczny „Mistrz Tabliczki Mnożenia”

- VIII m. Wiktoria Skupień, kl. III b

2. Osiągnięcia uczniów klas IV-VI

· IX Międzyszkolny Konkurs Przyrodniczy

- IV m. Witold Walczak, kl. VI a, Izabela Kowalska, kl. VI b, Marcin Kukla, kl. IV a

· Międzyszkolny Konkurs Wiedzy Pożarniczej i Ekologicznej

- II m. Aleksandra Górska, kl. VI a

- III m. Konrad Piskorski, kl. VI c

· Miejski Konkurs Plastyczny na „Najładniejszą ozdobę świąteczną”

- III m. Michał Izdebski, kl. IV b

· Jastrzębski Przegląd Jasełek

- II m. szkolnego teatru „Maska”

· Przegląd Widowisk Bożonarodzeniowych

- III m. szkolnego teatru „Maska”

· Miejski Konkurs Informatyczny

- wyróżnienie: Łukasz Plonka, kl. VI c

· Międzyszkolny Konkurs Fotograficzny

- II m. Filip Nowakowski, kl. V a

- III m. Agnieszka Wiechno, kl. V c

· Miejski Konkurs Matematyczny „MAT- MISTRZ”

- I m. Agnieszka Odlewany, kl. VI a

- II m. Witold Walczak, kl. VI a

- IV m. Emilia Kalińska, kl. VIc

· Wojewódzki Konkurs Matematyczny z elementami przyrody

- laureat, Agnieszka Odlewany, kl. VIa

3. Międzynarodowe konkursy

· Międzynarodowy Konkurs Matematyczny „Kangur 2011”

wyróżnienia:

- Anna Kulig, kl. IVa

- Marcin Kukla, kl. IVa

- Wiktoria Łagoda, kl. Vb

- Kajetan Fiuczek, kl. Vc

- Agnieszka Odlewany, kl. VIa

- Witold Walczak, kl. VIa

- Emilia Kalińska, kl. VIc

- Filip Łukasik, kl. IIIa

- Filip Jasiński, kl. IIIa

4. Osiągnięcia sportowe uczniów

I miejsce w Miejskich Zawodach Pływackich Dziewcząt.

II miejsce w Miejskich Zawodach Pływackich Chłopców.

II miejsce w Miejskim Turnieju Mini-Siatkówki Chłopców.

II miejsce w Miejskim Turnieju Tenisa Stołowego Dziewcząt.

III miejsce w Rejonowym Turnieju Tenisa Stołowego Dziewcząt.

IV miejsce w Mistrzostwach Jastrzębia- Zdroju w Biegach Łyżwiarskich Dziewcząt.

IV miejsce w Mistrzostwach Jastrzębia- Zdroju w Biegach Łyżwiarskich Chłopców.

IV miejsce w Mistrzostwach Jastrzębia- Zdroju w Czwórboju Lekkoatletycznym Dziewcząt.

5. Osiągnięcia szkoły

Za najlepiej prowadzoną Kampanię „Cała Polska czyta dzieciom” szkoła otrzymała Superstatuetkę, którą odebrała Pani Wioletta Cyrulik podczas uroczystej gali w Warszawie.


0 komentarzy

Zostaw odpowiedź

Używamy Gravatara w komentarzach - zdobądź swój własny!

XHTML: Możesz użyć następujące tagi: <a href=""> <b> <blockquote> <code> <em> <i> <strike> <strong>